SMALLVILLE: Supergirl

Kara dukker opp i Metropolis i et work-in-progress-Supergirl-kostyme, og Lois kommer seg hjem fra Afrika. Den mystiske svarte røyken besetter superhelt-motstanderen Godfrey. Clark får flyvetimer igjen, Lois beskytter (unødvendig) Olivers identitet, og Clark sliter med diverse indre demoner. Inneholder obligatorisk halvnaken Oliver, og Lois blir nok en gang slått bevisstløs og havner i livsfare.


Jeg likte ikke helt tittelvalget på denne episoden (en smule... banalt i forhold til tidligere titler), men ellers var episoden ok. Den hadde masse fine Clois-øyeblikk, en del fanservice, en lenge savnet karakter, men ikke akkurat de beste spesialeffektene jeg har sett.

Det som var bra: 

Så utrolig søtt øyeblikk mellom Lois og Clark i starten! Lois går opp bak Clark og sier noe, og han smiler, før han snur seg og klemmer henne. Awww!

For ikke å snakke om hvordan Clark babler og stammer når han skal forklare hvorfor han sa at hun burde dra til Afrika! Så fantastisk bra utført. Tom er flink til å låte naturlig fomlete når han spiller.


Kara så bra ut i det nye kostymet sitt, selv om det var en smule unødvendig med bar midje. Jeg vet at det skulle være en slags forløper til supergirl-kostymet, men det så bare innmari hjemmelaget ut. Likte bedre de klærne hun gikk i resten av episoden.

Jeg likte også at Lois faktisk kjente igjen Kara når hun dukker opp. Det hadde liksom vært så typisk om ingen visste hvem hun var. "Isn't that your cousin, Clark?" Jeg likte også måten Clark takler dette på. Han er nødt til å inrømme at det er kusina hans så klart, og at hun har superkrefter, men han snakker det bort med at hun er meteor-infisert. Etter dette følger denne replikken, som jeg likte skikkelig godt:

I wish someone would figure out where she flew off to. ...I can't believe I just said that out loud.

Grunnen til at jeg likte denne så mye var på grunn av dobbeltbetydningen. Det kommer an på hvem det er han snakker til, og hva de vet om Clarks krefter eller utenomjordiske opphav. Til en som ikke vet om alt dette kan han ha ment "Oi, jeg kan ikke tro at kusina mi har superkrefter", og til en som vet, vil det ha betydd "Jeg kan ikke tro at jeg faktisk kan snakke om dette høyt." Artig! Lois må ha hørt den doble betydningen.

Kara gir Clark flyvetimer igjen, og holy crap, Clark fløy! Det var nok en gang litt antiklimatisk siden han falt, men, han fløy, han fløy, han fløøøøy.

Endelig fikk vi bedre innsikt i Darkseids karakter også. Han minner ikke noe om den originale versjonen fra tegneseriene og Superman the animated series, men det får gå. Jeg likte framgangen i Karas forklaring på hvorfor hun måtte prøve og slå "the darkness" i stedet for Clark. Kara mener at Darkseid vil besette Clark fordi han ikke er "pure of heart" akkurat nå.


Det som var litt meh: 

Spesialeffektene i denne episoden var fryktelig dårlige. Belysningen oppe på vindmølla så helt unaturlig ut, og scenen hvor Kara stopper skiltet fra å falle så ikke ekte ut i det hele tatt. Du kunne se alt for tydelig at de ikke var der i virkeligheten. Jeg er ganske flink på "suspension of disbelief", men ett sted går grensa.



Hadde heller ikke noe sansen for scenene på "Club Desaad". Litt mye overdreven fanservice her synes jeg. De kunne kutta masse ned på de scenene. Alt for mye lær og pisking og bondage. For ikke å snakke om at Lois nok en gang blir slått bevisstløs, OG bundet dramatisk opp i noe rødt stoff. "Bondage" burde heller episoden hett. Jeg likte det meste med episoden, men det greiene der var litt over the top synes jeg.

Tittelen på episoden var også litt... kjedelig. Skal de kalle finale-episoden Superman da eller? Jeg liker at de andre episodenavnene som oftest er litt mer "fancy". Noen ganger har de jo episoder som heter Ryan, Lexmas, Krypto, Kara etc, men som oftest heter de jo ting som Prodigal, Precipice, Descent, Commencement, Exodus osv. Jeg liker bedre de mer mystiske titlene.

Grublerier: 

Jeg skjønner ikke helt hva det er som plager Clark bortsett fra Jor-El. Hva er det han tviler sånn for? Det eneste som plager ham er vel at Jor-El ikke tror på ham, og Jor-El tror ikke på ham fordi han "ikke er klar". Har vi en ond sirkel her? Uansett skjønner jeg at Kara mente hun måtte slåss mot Darkseid/The Darkness selv, hvis det kan besette folk med tvil, men... har ikke hun masse tvil og issues selv? Eller, hun sa jo at de som har "a true sense of purpose" ikke kunne besettes. Det passer på Lois i alle fall, så da får det gå for Kara også. Meeen jeg tror vi får en del forklaring i neste ukes episode på hva som plager Clark.



Og så Oliver da. Jeg vet ikke hva jeg synes om hans "Tony Stark-moment". Hva for noe godt kan det komme ut av at han avslører seg som the Green Arrow? Og så var det fryktelig utaknemlig av ham etter alt Lois gjorde for å beskytte ham. Men han visste jo ikke det da. Mon tro hva som skjer videre.


Kara kommer vel ikke til å dukke opp noe mer resten av serien. Det er litt dumt, for ut i fra det hun sa om at det er hun som skal slåss mot denne fienden, så virker det jo som om hun og Clarks veier burde krysses, siden vi vet at det blir Clark som beseirer det til slutt. Men jaja, det blir vel forklart på noe vis.

Dette var en halvt fantastisk, halvt forferdelig episode. Hadde bondage-delene blitt kutta ut hadde episoden vært flott. :)


Hvis jeg skal rangere episodene så langt så er stillingen:

  1. Shield. Lois sin babling om Clark. Mystiske kuler og Suicide Squad. Søt Cat Grant.
  2. Lazarus. "And now... the final season of Smallville". Lex. Scarecrow. Callbacks. Jonathan Kent! Fikk meg til å gråte.
  3. Supergirl. Kara. Clark flyr. Søte Clois-øyeblikk. Hadde havnet høyere oppe, var det ikke for all bondagen.

Comments