SMALLVILLE: Harvest

Ny helg, ny Smallville! Lois og Clark havner hos en mystisk gruppe amish-aktige mennesker ute i ingenting, og Tess prøver desperat å hindre at Alexander fortsetter å vokse i den hastigheten han gjør. Denne episoden var ikke så minneverdig som den forrige, men jeg likte den bedre enn Supergirl i alle fall. Etterdønningene etter Den Store Avsløringen kunne kanskje ha vært bedre utført, men stort sett var det en episode jeg likte.

Det første jeg tenkte var; "Hvor i alle dager kom den nye, sikkert svindyre bilen fra?" Lois og Clark kjører støtt rundt i nye biler. For eksempel den splitter nye picupen til Clark i Homecoming. De kan umulig tjene så mye penger som reportere? Clark drev dessuten og vraka biler før han hadde jobb til og med. :P

Jeg elsket den lille samtalen Clark og Lois hadde i starten om alt det rare som hadde skjedd. De er på vei for å dekke en festival et stykke unna Metropolis, fordi Clark vi ha Lois vekk fra de farlige anti-superhelt-aksjonene. De benytter tiden til å diskutere alt som Clark ikke kunne forklare før. Turen deres til fantomsonen, Doomsday... Men den burde ha vært så mye lenger!

Jeg skulle gjerne sett at Lois og Clark hadde en mye lengre diskusjon! Jeg syntes episoden kasta litt bort tiden med en overdrevet lang middag etc. Og jeg var litt trist for at vi aldri fikk se at Clark fortalte henne hva han egentlig er, hun bare visste det i denne episoden. Men jeg er glad for at det fortsatt var noen overraskende ting på lur for henne, som forklaringen bak blå kryptonitt. Jeg får heller se om det kommer noen fanfictions som kan fylle tomrommet! Eller håpe at de snakker mer senere.

De punkterer, Lois blir igjen hos en liten jente som selger saft ved veikanten mens Clark stikker for å finne nytt dekk. Når han kommer tilbake er Lois borte, og har blitt med jenta til en landsby. Landsbyen viser seg å være en gjeng med gærninger, som vil bruke Lois som et offer for å få bedre avlinger. Dessuten er det masse blå kryptonitt i vannet, så Clark mister kreftene sine rundt landsbyboerne.

I mellomtiden holder Tess på med å finne en kur for Lex sin lille klone. Fikk rent vondt inni meg av scenene mellom Tess og Alexander. Tess er så desperat etter å få gi denne lille gutten en ny sjanse, men hun klarer ikke å hindre at minnene til Lex dukker opp igjen, og til slutt er han stort sett blitt en liten Lex. Jeg fikk små frysninger av hvordan han snakker om at han og Clarks vennskap skulle bli "the stuff of legend". Brr.

Tilbake i ingentingland blir Clark slått bevisstløs av en landsbyboer, og Lois blir stengt inne sammen med ham for å vente på ofringen. Clark forklarer at han ikke har kreftene sine. De klarer å rømme, men de blir avslørt, og Clark blir stukket ned med en ljå, og blir begravd som død.

Men med en gang landsbyfolkene går sin vei ser vi at bakken begynner å lyse, og en hånd stikker opp igjennom jorda i beste Halloween-stil! Lois prøver i mellomtiden å overtale landsbyen til å la være å ofre henne ved å brenne henne med blå kryptonitt-flammer fra oven, men lederen deres har bedre talegaver, og de gjør seg klare til å brenne henne. Clark dukker opp med et gevær, men de drar i spaken for å slippe ned ilden, og Clark løper mot Lois, og rekker akkurat å ta i mot ilden for henne.

Her var det en liten logisk brist synes jeg. Clark brenner ryggen sin voldsomt, men er stort sett ok, og reiser seg opp og ser på landsbyboerne. Hvordan var Clark i så fin stand etter å ha skjermet Lois mot flammer av blå kryptonitt? De samme flammene skulle jo ha drept Lois, hvorfor er han i live (med brent rygg) etter å ha bli truffet av brennende blå kryptonitt, som gjør ham like sårbar som henne? Jeg hadde likt det bedre om det var vanlige flammer som traff ham. Da hadde det vært mer logisk at han bare ble halvveis skadet etter å ha bli truffet av dem, siden landsbyfolkene stod et passelig stykke unna. Hm.

Men jeg likte det som skjedde etterpå. Landsbyfolkene blir sjokkert av at Clark er i såpass stand, og alle rygger noen skritt unna. En av dem roper at det er et tegn! Lois kaster et blikk på Clark og ser at ryggen hans begynner å helbrede seg selv, nå som avstanden til landsbyfolkene øker. Hun begynner å "legge mer ved på ilden" ved å forklare dem at Clark er sendt fra himmelen:

Lois: Yes, it's a sign! Move back, way back, far away from him. You are not worthy to be in his presence. Drop your weapon and beg for forgiveness. No, I don't think you get it. He is a messenger, sent from the heavens. Mr. Cavanagh: I don't believe you. Clark: Lois... Lois: Oh, you better believe it. Because if you don't listen, he will strike down upon thee with great vengeance and furious anger. And he will use his... his heat vision to raze your village! And his... superbreath to smite your crops! Clark: Amen.

Måtte flire litt av Clarks "Amen. (Nå er det nok, Lois)" Ryggen til Clark lyser opp, og er nå helt ok. Lois spør Clark, “What do you say you speed us away from these children of the corn, honey?” Han løfter henne opp i armene sine, ser på landsbyen et øyeblikk, og med et svisj er de borte. Landsbyboerne faller samtidig i kne i sjokk.

(.gif av thisissmallville)

Tilbake i Smallville gir Clark Lois Swann sin dagbok så hun kan vite mer om Krypton. Landsbyen har blitt dømt for mord. Clark forteller at Lois er "The One", og de har sex for første gang. (Eller andre gang for Lois, om du teller pandora) Nydelig scene hvor de griper hverandres hender. :)

Vi skifter til Alexander, som står foran et speil og barberer av seg håret. Han ser på seg selv, har blitt helt skallet, og smiler et lite smil til speilet. Gah! Ved å gjøre dette bygger forfatterne av serien så veldig opp til at Rosenbaum skal komme tilbake i slutten av sesongen og overta! Jeg kommer til å bli så skuffet om han ikke gjør det etter denne oppbyggingen... Det hadde vært så perfekt om han bare kunne komme tilbake for en episode eller to... På den måten ville Smallville virkelig "come full circle". Kom igjeeen, Rosenbaum...

Stillingen for favorittepisoder er nå:

  1. Homecoming på første plass, på grunn av den fantastiske flyve/danse-scenen på slutten. Jeg hadde veldig trøbbel med å velge mellom denne og Isis, men Homecoming vinner fordi Isis hadde såpass kjedelig hovedplot.
  2. Isis på andreplass, på grunn av Den Store Avsløringen på slutten. Selve episoden var så som så, men den slutten var så fantastisk at den rykker episoden oppover.
  3. Lazarus på tredje plass. Den har rykket opp denne gangen fordi jeg er mer gira på at jeg vil ha tilbake Rosenbaum! Og fordi jeg gråt da Jonathan dukket opp, og fordi Lois får se Clark bruke superkreftene sine for første gang.
  4. Shield på fjerde, fordi jeg elsket Lois sin babling om Clark, og hele "mystisk snikskytter"-temaet var skikkelig spennende, og jeg gleder meg til oppfølgelsen til disse sporingene.
  5. Harvest på femte. En helt ålreit episode, men fordi andre episoder var mer ålreit, så kommer denne et stykke nede på lista.
  6. Supergirl på siste, fordi ugh, dårlige spesialeffekter og alt for mye bondage. Liten pluss for Clarks nesten suksessfulle flyving.

Comments