SMALLVILLE: Luthor

Denne sesongen har vært et underverk av fantastiske episoder. For en slutt denne episoden hadde! Jeg er rent skjelven. Nå er bare Michael Rosenbaum det eneste som mangler for å avslutte serien helt perfekt. Chloe kommer nok tilbake til slutten.


Det var nesten ikke noe dårlig med denne episoden, bortsett fra noe småplukk:

Kommunikasjonsfeil. Clark kunne ha forklart situasjonen sin på en mye mer effektiv måte for Lionel og Oliver. Med Tess og Lois klarte han seg bra, men hvorfor var det så vanskelig å finne de riktige ordene til Lionel da han lå der og ble brutalt banket opp? Han kunne for eksempel fulgt opp "I'm not your son!" med noe ala "I already used the mirror box! Your son's in my universe! My name is Clark Kent!"

Clark har en irriterende tendens til å fortsette å oppføre seg som om alt er som det var i hans verden, hver gang han er i alternative virkeligheter. Selv om han vet at han er i et parallelt univers, så roper han fortsatt "Mom? Dad?" når han kommer til gården. Clark, du har jo allerede funnet ut at Lionel er faren din i denne verdenen. Rop på Jonathan og Martha! Jesus christ.

Navnet Clark Luthor gir null mening. Navnet "Clark" kommer jo fra Martha Kents pikenavn. Hvis ikke Lionel hadde en eller annen tilknytning til henne, så er det ingen grunn til at han ville kalle den lille gutten han finner Clark. Jeg leste en fanfiction en gang som hadde veldig likt opplegg som dette alternative universet, hvor Kal-El blir funnet av Lionel og blir døpt Kal Luthor. Dette ville vært mye mer passende, hvis Lionel finner ut hva Jor-El og Lara kalte han tidlig nok da. Kal L, ikke sant? Hvis ikke, så ville han nok mest sannsynlig funnet på enda et navn som starter på L.


Bortsett fra det, så var dette en fantastisk episode!

Tess sin del av historien var rørende. Clark får vite om Tess sitt Luthor-opphav etter at han havner i det alternative universet. Det var tydelig at hun reagerte da Clark påsto at Luthor-blodet var som gift da han var opprørt over den rømte Lex-klonen. Jeg syntes ikke noe om scenen helt i starten da jeg så den, men måten Clark forklarte seg på etter at alt var i orden igjen gjorde det bedre. Han forklarer at det ikke var blodet til Lionel, men mannen selv som gjorde ham til en morder i den alternative virkeligheten.

Kysset mellom henne og "Clark Luthor" var også litt fascinerende. Jeg tror ikke Tess virkelig er så interessert i Clark at det er på et nivå hvor hun ønsker å starte et forhold med ham, men det er nok en viss tiltrekning der. Cassidy gjorde en flott jobb med å vise først sjokk, og så "hm, dette var ikke så ille."

Clark Luthor (eller Kal Luthor i mitt hode) var skummel. Det var en merkelig, men spennende vri at han og Tess både var adopterte søsken, og i et romantisk forhold. Dessuten likte jeg at hans alter ego var kalt Ultra-Man, som er en speilversjon av Supermann i tegneseriene.

Jeg lurte litt på hvordan Clark kunne ha et arr, når han helbreder seg selv, men det ble forklart etter hvert med at det var laget med gull-kryptonitt, noe som tydeligvis ikke kan helbredes. Ok forklaring, men jeg håper ikke at det dukker opp noen gang i "vårt" univers. Vi har nok forskjellige kryptonitt-typer nå!


Kjærlighetsdelene av episoden var så som så, men verdt å nevne. Jeg synes kanskje at det var litt merkelig at Lois kunne kjenne igjen at det var hennes Clark de siktet på etter at han og dobbeltgjengeren byttet plass, men det får gå. På en annen side elsket jeg scenarioet Clark dukket opp i! Jeg vet ikke hvordan Tess, Oliver og Lois klarte det, men jeg er imponert over at de hadde såpass overtak på Clark Luthor som de hadde.

Det beste Clois-øyeblikket var mot slutten av episoden, hvor Clark møter Lois på sykehuset, og har med seg en bukett med blomster:

Lois: What are these for?
Clark: Nothing says "Sorry My Doppelganger From A Parallel Earth Tried To Kill You" like flowers.
Lois: I think there's a card for that now.
Clark: The store was out.

Forholdet mellom Lois og Oliver i den alternative verdenen var passende, men litt trist. Jeg likte det ikke helt at Lois faller for vår Clark rett etter at Oliver spurte henne hvorfor hun valgte akkurat ham. Eller, alt-Lois faller vel ikke for Clark, men jeg likte ikke helt overgangen fra "trist Oliver som lurer på hvorfor hun har valgt ham" over til Clark og Lois på taket.


Men! Lionel er tilbake! Denne alternative Lionel var tilbake der han var i starten av serien, "The Magnificent Bastard". Denne Lionel har ikke hatt Clark der som "en god kraft som kan hjelpe ham å finne den rette veien", for å si det sånn. Før han døde i sesong 7 hadde jo Lionel stort sett gått over til de godes side. I denne episoden får vi se hvordan både Lionel og Clark ville blitt om ting hadde gått annerledes da skipet til Clark landet i Smallville.

Sverdkampen mellom Lionel og Clark var også tøff. Å insette sverdene med blå kryptonitt virker absolutt som noe Lionel kunne finne på. Og jeg likte at han hadde fullstendig overtaket på vår Clark, som så klart har null peiling på fekting.

Jeg stussa litt over hvordan John Glover kunne ha kontrakt for å komme tilbake i flere episoder en denne, men tror du ikke Lionel ble med Clark tilbake til sitt univers! For en vri! Jeg satt faktisk og hoia med armene i været! Tenk om serien kunne slutte sånn, med både Lionel, Lex, Chloe, Jonathan og Martha tilbake!

Dessuten var Lionels siste scene fantastisk gjennomført. Han kjøper en avis i en kiosk, og kioskmannen kommenterer at det er noe kjent med ham. Lionel forklarer at han er utenbysfra, så det kan nok ikke stemme. Og så følger denne scenen her:


For en fantastisk måte å bryte "den fjerde veggen" på! Lionel er tilbake, og jeg tror nok vi alle lurer på hvordan alt ender til slutt.

Comments