SMALLVILLE: Salvation

Var det ikke i går at jeg satt og var spent for å se første episode av sesong 9? Føles nesten sånn. Og nå er sesongen allerede over! Og for en slutt det var, selv om den hadde sine små... feil her og der. Men den var absolutt bedre enn "Doomsday".

For å få de to største feilene med episoden ut av veien med en gang: 

Først og fremst irriterer det meg at Alia-problemet ikke fikk en forklaring. Var det bare forfatterne som tabbet seg ut? Er det noe jeg har gått glipp av? Mener forfatterne at vi burde ha skjønt det? Blir det forklart i sesong 10? 

Og så var det alt for lettvint at Zod glemte seg bort og hvisket tilståelsen sin i øret på Clark. Så dum burde han ikke vært, han burde da vite at alle som var der hadde superhørsel og ville høre det uansett hvor lavt han hvisket? Litt for lettvint løsning synes jeg. 

Men! Bortsett fra det satt jeg som limt! 

Åpningen, som besto av Clark som drømte om fremtiden var litt cheesy, men absolutt artig. Jeg har fortsatt litt trøbbel med å godta ting som kapper og tights i Smallville, men jeg håper uansett på at han skal begynne å gå i rødt og blått igjen.

Esken han fikk fra Martha med innholdet som vi ikke fikk se var også et nice touch. Alt vi får se er refleksjonen i øyet til Clark. Det er greit at de hinter til fremtiden, men jeg vil IKKE se Tom Welling i den klassiske Supermann-drakta. Men det er en annen historie.

 

Ellers handler episoden om at Kandorianerne (ugh, norsk grammatikk) skal til å prøve å ta over verden, og Clark har nå fått tak i "The Book of Rao" som vil sende alle fra Krypton til en annen verden. Clark endrer litt mening hit og dit om han mener han skal ofre seg og bli med dem eller ikke, og vi får se en stilig, litt rørende sekvens hvor han tar farvel med sitt eget team og JSA (Fra "Absolute Justice"). 

Han holder en ganske Supermann-aktig tale, noe som egentlig passet bra inn. Clark er liksom den typen nå. Tidligere i serien da han var mer usikker på seg selv ville det ikke gått. 

Når Clark drar etter Lois og Zod får vi også det beste super-punchet jeg har sett siden Clark drar til Brainiac i sesong 5. Noe så tøft! Spesialeffektene de legger til når en med superkrefter slår på den måten får det til å se skikkelig kraftfullt ut. 

Og så hendte det jeg hadde håpet på så lenge, Lois finner (nok en gang) ut at Clark og the Blur er samme person. Det var veldig fint at hun fant det ut når de kysset hverandre i mørket. Jeg tror nok de fleste vil kjenne at det er kjæresten sin de kysser, selv om man ikke kan se dem. Teknikken, lukten etc. Så når han wooosher sin vei står hun igjen og smiler litt overrasket, og sier "...Clark."

   

MEN! Når sesong 10 starter kan dette gå i nesten hvilken som helst retning. De kan velge å la henne vite om Clark, men det tror jeg dessverre er lite sannsynlig (sukk). Det blir sikkert bortforklart på noe vis, at Clark bare var der for å se etter henne eller noe, men jeg håper virkelig at vi kan få se Clark/Supermann og Lois som et team neste sesong. Eller så mister han kreftene sine på grunn av den blå kryptonitten en stund, han benekter alt for henne som i "Idol". Men uansett så valgte han jo å kysse henne som the Blur, og var sikkert fullt klar over at hun kom til å legge to og to sammen... Hm. Sesong 10 vil vise. 

Og i beste cliffhangerstil blir Oliver overfalt mens han klatrer igjennom noen luftventiler. Rett før han forsvinner får han sagt til Chloe at han elsker henne og at de som angriper ham ikke er Kandorianere. 

På sykehuset flatliner Tess av brannskadene sine, men en mystisk gammel dame vi ikke får sett fjeset på sniker seg inn på rommet hennes... 

Clark dukker som sagt opp med the Book of Rao, og etter at Zod så dumt tabber seg ut velger hæren hans å høre på Clark, og går med på å bli flyttet til den andre verdenen. Så, en etter en forvinner de i et gult lys, men når det kun er Clark og Zod igjen (så praktisk at de var igjen til sist) så drar Zod fram en dolk av blå kryptonitt, som tar fra dem kreftene, og hinder dem å bli dratt med de andre. 

Og så - dunn dunn dunn - slåsskamp mellom Clark og Zod på taket. Zod ser i alle fall ut til å få overtaket, og presser Clark mot kanten av taket de står på med dolken vendt mot ham. Men så gir Clark etter, og Zod stikker kniven inn i siden hans. Clark vakler på kanten og faller over med kniven sittende i kroppen. Uten kryptonitten forvinner Zod også, og vi ser Clark falle i sakte film med armene spredt ut til siden, og skjermen går i svart. TO BE CONTINUED...

Uææ, jeg hater cliffhangere! Men egentlig har jeg ikke store grunnen til å være redd, for Clark vet jeg det går bra med, en eller annen kommer til å fange ham. Men uansett er det irriterende at det slutter midt i fallet på den måten. Og hvis problemet skal ordnes på en logisk måte, så må han reddes på en bestemt måte, for hvis noen fjerner dolken vil jo han også forsvinne fra jorden hvis maskinen fortsatt står og går.

Og selv om jeg er Clark-fan håper jeg nesten at han faktisk går i bakken når sesong 10 starter. Jeg vil jo så klart at det skal gå bra med vår helt, men jeg er så lei av siste liten-redninger. :P Det er så alt for overbrukt! 

Jeg vil gjerne beholde Tess (Oliver går det nok fint med) i serien, så håper hun blir gjenopplivet av denne mystiske gamle damen. Og hvis teorien alle har (og som jeg er enig i) er riktig, at dette er "Granny Goodness", så håper jeg at hun ikke får det for fælt hos Darkseid... Jeg liker Tess! 

Og siden vi snakker om Darkseid. Det er så mange hint som peker mot at han kommer til å være seriens siste skurk. Darkseid kommer som sagt fra en planet som heter "Apokolips". Og jeg er ganske sikker på at ordet "apocalypse" har blitt nevnt i alle fall to ganger i slutten av sesongen. Og siden serien ikke er tekstet enda er det helt åpent hva det var hun egentlig sa, for de to ordene uttales helt likt. Og når da denne gamle damen dukker opp virker det enda mer sannsynlig, i alle fall når det er snakk om en gammel dame som tydeligvis går inn på sykehusrommet til Tess for å gjenopplive henne. For hva annet har en mystisk gammel dame der inne å gjøre? 

Darkseid har jeg virkelig sansen for etter å ha sett på Superman: The Animated Series og Justice League. Han er en virkelig tøff motstander for Supermann. Men det som er problemet med ham er jo at han ikke ser ut som et menneske da. Men serien klarte jo å gjøre menneske av Doomsday, så hvorfor ikke Darkseid... Æsj, nå sitter jeg bare og spekulerer. Sesong 10 vil vel starte utpå høsten en gang, og så er det bare å vente og se!

Comments