SMALLVILLE: Lazarus

"And now... the final season of Smallville..." Da var det gjort, dette var den siste sesongåpningen av Smallville jeg noen sinne kommer til å se. Tiende og siste sesong er i gang!

Episoden åpner med en ganske lang "previously on", sånn som sesongpremierer pleier. Skjermen går i svart, og Tom Welling åpner med å fortelle oss at nå starter den siste sesongen av Smallville. Det er dramatisk, vemodig, og passende. Det er så deilig å vite at dette er planlagt som siste sesong, at vi ikke kommer til å få en brå slutt fordi serien blir kansellert. 

Jeg er så glad for at Lois endelig vet om Clark! Dette er Smallville, og denne Lois fortjener å vite det. Fansen fortjener at hun får vite det! 

Lois er nå egentlig i samme situasjon som Chloe var i sesong 4 - hun vet om Clark, men lar være å fortelle at hun vet det. Jeg flira godt av Lois som tuller med Clark og forteller hvordan The Blur "lidenskapelig tok henne i de muskuløse armene sine og kysset henne", og at det var fantastisk. Clark smiler for seg selv med ryggen mot henne før han snur seg og sier at "det var da dristig" :P

Men selv om det var morsomt, så irriterer jeg meg egentlig litt over logikken rundt denne samtalen. Fra Clark sitt perspektiv, så vet hun jo ikke at The Blur og Clark er samme person. Så hun er utro mot han, teknisk sett? Clark vet jo at det ikke var en annen mann, men hun tror jo det (tror han). Så burde han egentlig bli sjalu etter at hun sier noe sånt til ham? Hmm. Han ble jo lei seg når han spurte Lois om hun bare brydde seg om The Blur i en episode i sesong 9... agh, innviklede topersons-trekant.

Chloe tar på seg dr. Fates hjelm for å finne ut hvor Oliver ble av i slutten av forrige sesong. Hun ender opp bevisstløs etter dette, men når hun våkner opp vet hun hvor Oliver er, og hvilke farger Clark kommer til å bruke i framtiden. Humhum. ;) Av en eller annen grunn som vi ikke får vite så mener hun at det er smartere at hun utleverer seg selv i bytte for Oliver i stedet for å la Clark zoome inn og redde dagen. Håper det blir forklart hvorfor etter hvert.

Av en eller annen grunn digga jeg det lille øyeblikket hvor dr. Hamilton bosser Clark rundt. "Clark, move!"

Tess våkner opp i en lab, fullstendig helbredet fra skadene hun fikk forrige sesong. Hun oppdager en samling av Lex sine kloner. Hun finner en ung variant som kaller seg Alexander, og en eldre en, som går amok, brenner alle de andre klonene til døde, og lar Tess være igjen der for å gi en beskjed til Clark... Usikker på hva jeg syntes om denne nye Lex, men det var morsomt at han faktisk låt litt som Michael Rosenbaum innimellom.

Jeg likte det lille tilbakeblikket til "korsfestelsen" i den aller første episoden. Men nå kommer jeg aldri til å se på den scenen på samme vis igjen. Hm. Jeg kommer bare til å være opphengt i at dette kommer til å skje igjen om 10 år. Dærsken, 10 år er lenge! jeg var 11 år gammel for 10 år siden!

Superman, anyone? Det eneste som er feil er fargene! Jeg venter fortsatt med en liten klump i halsen på hvordan introduksjonen av tights og kappe kommer til å gå...

Lois ender i alle fall opp med å dra til Afrika allikevel. Jeg regner med at hun gjør det fordi klone-Lex forteller henne at hun er Clarks største svakhet. Clark finner et brev hvor hun forteller hva hun har gjort.

Jeg gråt da Clark så faren sin stå og jobbe med gjerdet som om ingenting hadde skjedd. Godt hjulpet av sangeren i bakgrunnen som synger "I'd give anything for one more day with you...". Jeg lurer på hva det er som gjør at han dukker opp. Jeg trodde han kom til å være en del av Clarks "nær døden-opplevelse", men nei, han dukker opp mens Clark er frisk og fin. Mystisk, mystisk.

Eep! Jeg var ikke forberedt på en Darkseid som liknet så mye på originalen! :D

Jeg forundrer meg også litt over at Jor-El plutselig sier at han har tatt feil, og at Clark "never will become the Earth's savior". Clark har da trådd over streken og nesten drept noen mange ganger, hvorfor kommer han med dette nå? Er det noe omvendt psykologi på gang her? Time will show.

Episoden slutter i alle fall med at mystisk røyk smyger seg langsetter taket hvor the Book of Rao fortsatt står (??) og hveser skummelt opp mot kameraet. Inni en av krystallene i the Fortress of Solitude ligger Supermanndrakten og venter......

Comments