Batman Beyond

Enda et innlegg i dag før jeg setter i gang med skolearbeidet. Denne gangen vil jeg skrive litt om en favorittserie fra noen år tilbake, Batman Beyond.

Serien har den litt småteite tittelen "Batman fra fremtiden" på norsk, og den gikk på Cartoon Network da jeg ramla over den rundt år 2000.

Denne animasjonsserien finner sted en gang i fremtiden når Bruce Wayne, den originale Batman har blitt en gammel mann. En gutt ved navn Terry finner ut hvem han var ved en tilfeldighet, og stjeler Batman-drakten for å hevne drapet på faren sin. Etter at Terry forklarer hvorfor han stjal drakten lar Wayne ham fortsette. De fortsetter et slags arvtager-mentor forhold etter det.

Dette var faktisk min første introduksjon til Batman. Jeg hadde hørt om karakteren før så klart ("Duri-duri, Bat-man!"), men hadde aldri sett eller lest noe Batman-relatert. Derfor gikk en god del intern humor meg litt hus forbi da jeg så episodene første gang. Jeg det var for eksempel en referanse til Alfred, som jeg ikke tok.

Jeg husker spesielt hvor spennende jeg synes denne serien var! Den er litt mørk og "tøffere", og skilte seg litt ut fra alt det andre som gikk på Cartoon Network på den tiden. Den var ikke fullt så mild og sensurert som serier for barn pleier å være, og jeg tror kanskje at jeg oppdaget den på et perfekt tidspunkt hvor jeg hadde begynt å vokse litt fra de andre seriene. Mange animerte superheltserier har tendensen til å så vidt la heltene slå et slag, men her var det flere tilfeller av blod, vold og dødsfall.

Jeg har jo alltid vært glad i animasjon, og animerte filmer og serier er jo ofte laget for barn. Men serier som passer både for barn og voksne er enda bedre! Jeg kan kanskje være litt lettskremt av meg, men serier som er totalt frie for realistiske trekk blir lite interessante i lengden. 

Husker vi satt som klistret under hver eneste episode. Jeg husker med frydefull gru en episode hvor Terry nesten blir kvalt av Inque, en karakter som gjør seg om til blekk. Hun hiver seg nedi i halsen på ham, og etter at Bruce kommer ham til unnsetning med en brannslange ser du Terry sitte på knærne og spy ut resten.... Brrr, du må nesten ha sett det (Og ha vært 10-11 år)!

Intro-melodien er også skikkelig kul. Nok en gang litt annerledes enn andre serier. Jeg er stor fan av filmmusikk, og serien har flere øyeblikk hvor jeg får skikkelig gåsehud av musikken. 

Det er spesielt en episode som har et skikkelig "grøss på ryggen" type øyeblikk, hvor Bruce blir nødt til å ta på seg en slags robot-Batman-drakt for å redde Terry (nok en gang fra Inque). Han dukker opp kledd i en stor frakk, og i det drakta starter opp og sprer seg over kroppen hans hører du soundtracket fra den originale Batman-animasjonsserien spille. 

Gamle Superman har faktisk en sånn scene i en episode han også. Soundracket hans spiller i bakgrunnen i en episode han er med i, men det er litt mer diskret, hvis jeg ikke husker feil.

De siste gangene jeg har sett på serien så har jeg sett den på engelsk, men den første gangen var den dubbet på norsk. Jeg husker det var en slags fortellerstemme som leste opp alle engelske ord som dukket opp på skjermen. Hver gang skolen til Terry dukket opp med navnet synlig får vi høre "Hammilton Hill High School". Eller stedsnavn som "Foxteka". Det var litt spesielt. Under introen dukker det også opp noen engelske ord, som fortellerstemmen dramatisk leser høyt på norsk: "Makt! Ære! Grådighet! Korrupsjon!" Så avsluttes introen med at tittelen blir lest opp, "Bættmænn - fra fremtiden".

Comments

  1. Er det noen plasser man kan se alle episodene med norsk tale? :) jeg føler liksom at det ikke blir det samme når jeg ser de med engelsk tale siden jeg på en måte har vokst opp med denne serien og jeg har så gjerne lyst og se den igjen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yo man søk på YouTube the batman norsk tale jeg tror på at du like den video

      Delete

Post a Comment